Mielipiteitä sivuston ulkoasu-uudistuksesta kaivataan.

Ideoita sivustojen kehittämiselle : Puuttuuko tietoa tai toimintoja.
Virheilmoitukset : Jos tuntuu, että sivut ei ehkä ihan oikein toimi. Ilmoita siitä täällä.
Kysymykset : Sivustoihin liittyvät kysymykset (esim. sisältöön, toimintoihin)

Ilmaisehan mielipiteesi uudesta ulkoasusta!

Äänestys päättyi 2.3.2005 22:27

Loistava, selkeä ... Täydellinen
3
50%
Ohan se ihan hyvä. Parempikin voisi olla
3
50%
No joo...
0
Ei ääniä
Huonompiakin on nähty
0
Ei ääniä
Surkea, onneton räpellys
0
Ei ääniä

Ääniä yhteensä : 6

Mielipiteitä sivuston ulkoasu-uudistuksesta kaivataan.

ViestiKirjoittaja josu » 31.1.2005 22:27

Jeps!

Eli muokkasin "hieman" tuota vanhaa ulkoasua. Se alkoi vaan tuntua jotenkin ahdistavalta. Uudella tyylillä hain mm. keveyttä monessakin mielessä sivuille. Ilmeltään ja ehkä jopa hieman latausajoiltaan kevyempää ilmettä.

Samoin päätin ryhmitellä valikon linkit uudestaan. Toivottavasti ne nyt tuntuu ainakin loogisemmilta kuin aiemmin ja selvemmiltä. Tämä ainakin oli tarkoitus.

Pienoisia kompromissejakin uudistuksen myötä joiduin tekemään. Mainitakseen vaikka tuo, että sivut ovat nyt vakiokokoiset eli eivät veny ja pauku selaimen tarjoaman tilan mukaan. Tuollaset sivut on huomattavasti helpompi toteuttaa, siten että toimivat useammassa selaimessa samalla lailla. Miinuksena tietenkin, että isommilla näytöillä sivut hyödyntävät vain osan käytössä olevasta tilasta.

Jeps elikkäs siinä minun mietteet ja selvenneksyt miksi tein sen minkä tein =D Nyt on teidän vuoro kommentoida. Onko uusi ulkoasu parempi. Olikohan vanhoilla sivuilla jotkin asiat toteutettu fiksummin.

Jeh kommentointi on tärkeää. Varmasti vielä tämän vuoden puolella innostun tekemään uuden uudistuksen. Tuolloin olisi näppärää lukea varsinkin asioista, jotka ei oikein toimi, niin voi niitä sitten pähkäillä siinä ohella.

Eipä kai tästä aiheesta muuta. Sana on vapaa!
Joonas Suominen [Johtaja @ Kokä]
josu
Sivuston ylläpitäjä

Sivujen uudistuksesta

ViestiKirjoittaja Sari » 4.2.2005 13:58

No ohan ne muuttunut! Ja selkeästi selkeämpään suuntaan. Tuo jaottelu on ehottomasti nyt parempi että mitä mistäkin löytää ja minne kuuluu.

Heti ekaks kiinnitin kans huomion tohon sivun kokoon, jona se näytölle aukee ja olin jo ihan varma etten ite vaan saa sitä suuremmaks, mutta tällä kertaa se ei ollutkaan musta kiinni.

Mutta näin modeemilla "surffailessa" eron kyllä huomasin het! Eli kyllä latautuu noppeemmin, joka siis erit. positiivista.

Mulle on tullut tässä talven harmaudessa jo harmaantunut olo, ja tossa Joonas mulle ehdottelikin punasia silmälaseja että tulis vähän väriä elämään (tosin sitten todettiin vaikeus liikennevaloissa...) Anyway, niin joteskin ehkä kaipaisin myös sivuille värejä lisää. Toki se sitten ei enää ehkä näyttäisi niin viralliselta ja selkeältä, mutta voisi kenties pompsauttaa silmille pirteän näyn.

Kun sivuja on nyt siis ymmärrykseni mukaan selkeytetty ja näin ollen latautumista nopeutettu, niin liittyykö siihen mm. fontti valinta? Kun joteskin tää tavis fonttis ponttis on aika tylsä. Toki se taas näyttää selkeeltä ja viralliselta, mutta ei kauheen hauskalta...

Itse sivujen sisältö pompsahtaa jotenkin entistä paremmin het silmille, eli ovat tosi toimivat. On helppoo käydä kurkkaas nopeesti että mihkä aikaa sin metsäkirkkoon nyt pitikää mennä, kun että alkas selaa vanhoja sähköposteja tahi soittelee jollekki.

Ja erityis bonus maininta tälle keskusteluhärdellipuolelle joka on tosi selkee ja ennenkaikkea hauskan oloinen/näköinen sivusto :D
Sari

ViestiKirjoittaja jussivienonen » 4.2.2005 15:12

Virallinen on hyvä. Ei mitään teini räpellyksiä ja neon värejä. :evil:
Jussi Vienonen [Johtaja @ Kokä]
jussivienonen

Re: Sivujen uudistuksesta

ViestiKirjoittaja josu » 4.2.2005 18:47

Sari kirjoitti:Mulle on tullut tässä talven harmaudessa jo harmaantunut olo, ja tossa Joonas mulle ehdottelikin punasia silmälaseja että tulis vähän väriä elämään (tosin sitten todettiin vaikeus liikennevaloissa...) Anyway, niin joteskin ehkä kaipaisin myös sivuille värejä lisää. Toki se sitten ei enää ehkä näyttäisi niin viralliselta ja selkeältä, mutta voisi kenties pompsauttaa silmille pirteän näyn.

Kun sivuja on nyt siis ymmärrykseni mukaan selkeytetty ja näin ollen latautumista nopeutettu, niin liittyykö siihen mm. fontti valinta? Kun joteskin tää tavis fonttis ponttis on aika tylsä. Toki se taas näyttää selkeeltä ja viralliselta, mutta ei kauheen hauskalta...

Kyllähän olen väriä yrittänyt tuoda. Tosin en mitään liian räikeää halunnut. Muu on aika hillityillä ja haaleilla väreillä väritetty paitsi otsikot ja nuo osa taulukoista ja valkosta ainoastaan varsinaisen sivun pohjalla. Tällä kai hajeskelin jotain et se hillityy väri häivenee ja siihen ei kiinitä niin paljon huomiota. Varsinaisella sivulla on selkeästä suurempi kontrasti kuin muualla joilloin sieltä pongaa selkeämmin asiat ja katse eksyy sinne herkemmin.

Mitäs fonteista sanoisin. Vois lähteä vetäsemään pieniä pähkäilyjä. Eli sivuille ei haluttais virallisen oloista fonttia? Fontin pitäis olla jotenkin "elävä", mutta samalla selkeä? Onnistuinkohan nyt poimimaan sen ytimen tuosta. No toisaalta kantilta vois pähkätä, et miks ne virallisen oloset fontit on niin virallisen olosia? Mä voisin heittää omaa kantaa, et ne on otettu käyttöön useis dokkareissa, sivuilla yms paikoissa jotka yhdistää ne virallisuuteen ja suurin syy ei välttämättä ole virallisen oloinen fontti, vaan helposti luettava fontti. Eli selkeät ja silmälle mielyttävät fontit ovat yleistyneet ja yleensä niihin törmää virallisissa yhteyksissä :) Apua ku meen iha sekasi :P No enivei voisinhanhan heittää fontiks esmes comic sansin. Varmasti kaikkoaa virallisuuden tunne sivuilta, mut helppolukuisuuden kustannuksella.

Niin fontilla ei oo mitään tekemistä latausaikaan. Tai on, mutta ei kovin merkittävästi. Tuollon, jos käyttäisi jotain exoottista fonttia niin tuo fonttitiedosto pitäis heittää palvelimelle, josta surffaaja sen sitten latailisi omalle konelle. Exoottisissa fontissa on omat exoottiset ongelmat. Ne ei näy välttämättä kaikille oikein. Yleiset fontit näkyy varmasti kaikille ni niitä on aika turvallista käyttää.

Ja lopuksi Jymy paljastus :P En ole määritellyt sivuille mitään tiettyä fonttia. Sivuille olen kyllä määritellyt mitä fontti-perhettä tulisi käyttää ja näillä sivuilla se on sans-serif. No toinen paljastus. Mä en tuon ihmeellisimmillä väreillä lähtenyt leikkimään. Noissakin oli jo tosi hirmusti työtä saada stemmaamaan keskenään. Toimivien väriyhdistelmien ettiminen on aika työlästä varsinkin ku ei oikein tunne mitää väriteoriahömppää :) Kirkkaat värit no. Niissä on vaarana, et ne ryöstää jatkuvasti käyttäjän huomion väärään paikkaan sivuilla. Vähän sama ku joku liikkuva kuva. Noi hemmetin hymiöt tuossa reunalla ryöstää vähän väliä mun katseet sinne ku ne liikahtelee tollee tyhmästi ... Joo ja mulla o ongelmana värien kanssa leikittelyssä, et vetäsen liian helposti överiksi.

Tulipas kauhia puolustuspuhe, mut siis en koe, et mut ajettiin varpasilleni. Halusin vaan tuoda esiin noit pikkusia ristiriitaisuuksia ja ilmasta, et ei se aina oo nii helppoo =D
Joonas Suominen [Johtaja @ Kokä]
josu
Sivuston ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja mjsmon » 4.2.2005 22:39

huomattavasti paremmat kuin entiset sivut. Ovat tulleet selkeemiksi.

Ps. vähän tän tapasia sivuja tarkoitin silloin kesällä kun keskusteltiin aikaisempien sivujen raakaversiosta...
Martti Montonen [Johtaja @ Kokä]
mjsmon

Paluu Kehitysideat, virheet & kysymykset