Päivitystä sivuihin

Lähinnä virheilmoitukset jotka esiintyy johtajien toiminnoissa tai johtajille näkyvien toimintojen kehittely yms

Päivitystä sivuihin

ViestiKirjoittaja josu » 26.7.2007 22:20

Taas olis vähä suunnitelmissa pistää meijän sivustoa uusiks. Hieman mulla on jo ideaa mitenhän sen tulen tekemään, mutta en niitä vielä paljasta. Kartotuksessa on, että rakennettaisiinko uudet sivut sellaisen oikean sisällönhallinnan päälle vai teenkö vain kevyen ulkoasumuutoksen ja vähän yritän parannella.

Nyt mua kiinostas ennen ku alan mitään enempiä uus suunnittelemaan mikä täällä on sellasta hyvää ja toimivaa, mikä ois syytäkin säilyä ja mikä taas ehkä täysin turhaa tai ongelmallista.

Aikataulusta sen verran, että sellasta ei ole. Voi olla että jokin viikonloppu tai arki-ilta saan hirmusen inspiraation ja kehittelen uusia sivuja pitkälle tai sitten ne tulee todella pikkuhiljaa sitten joskus.
Joonas Suominen [Johtaja @ Kokä]
josu
Sivuston ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja josu » 28.7.2007 21:37

Alan tänne valottamaan suunnitelmia. Nykyinen navigaatio romutetaan täysin. Itse osaan "ulkoa" tuon sivujen päävalikon ja silti kestää ikuisuus löytää etsimänsä, kun katse harhailee.

Tulevassa versiossa sivusto pirstotaan neljään tai viiteen teemaan, joka jokainen saa oman värinsä ja näiden alle tulee alanavigaatio. Ongelmana tässä on pilkkoa ja nimetä nämä "sektorit" niin, että kun mitä tahansa etsit, osaat valita sen juuri oikean näistä neljästä (tai viidestä). Alkuun tämä tuntui mun päässä todella selkeältä ja järkevältä. Nyt kun olen näitä pyöritellyt päässäni, niin vähän pelkään, että mettään voidaan mennä. Mut ei se mitään.
1) Yhdistys
2) Toiminta & ryhmät
3) Tiedotus & yhteystiedot
4) Muut (eijeijei tää on yhtä huono kuin jokin yleistä, joka syö sisälleen kaiken) Eli apua tähän kaipaan.

Nyt testatkaa ja kuvitelkaa etsivänne jotakin ja onnistutteko sijoittamaan sen vain yhteen? Ok jatkeen ...

tälläsiä joita en osa sijoittaa mihinkään tällä hetkellä olisi kolkanpolku, kuvagalleria, metsäyöt, tassuttelut, linkit

noista ainakin linkit katoaa kokonaan, koska niitä taaskaan ole päivitelty sitten millon viimeksi.

Noniin jatketaas sitten näkymäluonoksella

Kuva

Noniin ja selityksii osioist
A) toi perusbanneri mikä on nykyisilläkin sivuilla. Tulee about tuplaten korkeampi. Sivunleveys säilyy samana

B) Ensimmäisen tason navigaatio kivuin ikonein ja värein just nämä yhistys, toiminta jne

C) toisen tason navigaatio kuten nykyisen toiminnan alla kolkka kolot mannerlahti ryhmät tapahtumat

D) Varsinainen sivusisältö. Kaikki sivut kirjoteltaisiin samaan tyyliin kuin nykyisin sivut-alueella tai miten uutisiin on mahdollisuutta.

E) Lisäinfoboksi ... Tänne vois mahdollisesti luoda kolmannen tason navigaation, lisätä jotain "Tiesitkö että" infobokseja, lisätä linkkejä, kuvia, milteen kaikkea. Tämä on siis tavallaan sivukohtainen, jotta jokaiselle sivulle voisi laittaa vaikka omat linkit ja infoboksit ja myöskin voisi määrittää niitä näkymään tietyin alasivukokonaisuuksina. eli siis jos ollaan rakenteessa /toiminta/ niin tälle sivulle voisi määrittää toimintaan liittyvän infoboksin ja sitten kertoa, että se näkyy kaikille tämän sivun alasivuille myös esim /toiminta/kolot ja tuonne voisi lisätä sitten tuon toistuvan lisäksi jonkin oman sivukohtaisen (Älkää vaan kysykö miten oon aatellu toteuttaa tän helposti fiksusti ja siten, että sivun muokkaajat hoksivat mikä näkyy minnekin).

Muita muutoksia...
* Uutiset ja tiedotteet ajattelin hävittää... Uutiset tulee jatkossa olemaan ihan normaaleja sivuja esim /tiedotus/uutiset/345346 olisi uutinen ja sitten luon mokkulan jolla voidaan noutaa nätisti nuo samankaltaiseen listaukseen kuin nykyisin

* Ryhmien kohtaloa mietin. Samoin tapahtumien ja muiden. Näissä on se ilkeä piirre, että ryhmätietoja käytetään esim. lehtitiedon väsäyksessä ja minä jäsenrekisterin hallinnoitiin ja nämä ryhmät, tapahtumat (kolon käyttövuorot) on kaikki vähä sellases klimpissä että taitavat pysyä ennallaan.

* Ajattelin yrittää toteuttaa sivuille jonkin näköiset lohkot, jotta sivun sisällä voitaisiin määrittää erillaisia näkyvyyksiä eri lohkoille, jolloin sama sivu voitaisiin erikoistaa esim meidän johtajille ja vierailijoille vähän erinäköiseksi.

Haaste
Haluaisin niin kovasti tarjota vanhemmille kattavempaa tietoa samalla myls sudareille yms. Eli ois nättiä josko joskus sivu haarautuis usean muokkaajaan käsiin miksei vaikka osastoittain tai miksei kaikki yhdessäkin, mutta sellai että sivun jokaisesta osiosta pidettäisiin huolta.

Haaveena myös olisi, että voitaisiin tuosta noin kenen tahansa johtajan toimesta loihtia uusi sivuhaara esimerkiksi vanhempainyhdistykselle tai jollekin muulle yhteistyöpiirille. Vaikka sitten oltaisiin yhteistyössä samanaikaisesti seurakunnan ja kunnan kanssa niin voitaisiin luoda uusi käyttäjä ryhmä "yhteistyopoppoo" ja pyytää näitä eri edustajia rekistöröitymään sivulle ja päästää muokkaamaan / lukemaan tiettyä sivua ja rajata vaikka muilta lippukuntalaisilta pääsy. Samoin ryhmällä voisi olla oma sisänen tiedotuspalsta, jota muut ei näkisi ja vj:t voisi lisätä vartiolaisilleen oikeudet muokata esimerkiksi päiväkirjasivua tai muuta sellasta.

ongelmia:
Näitä on paljon. Joudun jokseenki parantelemaan, muuttelemaan ja miettimään kokonaan uusiksi joitakin toteutuksia.
* Tiedostoalue pitäisi kai saada monitasoiseksi ja monipuolisemmaksi (esim esikatselukuvat)

Puhti loppui ... No näette että paljon on suunnitelmia. Varovaisesti olen arvioinut, että kannattaa tästä nykyisestä jatkaa koskaa tää nyt toimii kohtuudella ja ihmiset on tähän jo tottuneet. Käytännössä ei paljoa muuta kuin tulee vähä joustavuutta lisää.

Myöskin vaihtoehtona olis pistää kaikki alusta ja käyttää jotai olemassa olevaa cms:ää systeemi jossa toimisi sitten nämä tiedostojen lähetykset, simppelit kuvien muunokset, oikeuksien hallinta yms vakaalla pohjalla, mutta kaikki meidän erikoistukset pitäisi niihin sitten toteuttaa...

Jos löytyisii innokasta graafikon alkua, joka saa graffaa koneella aikaa, niin ainakin mulla olisi käyttöä :) Myöskin jos ymmärtää php:stä jotain niin eiköhän sellaisellekin puuhasteltavaa löytyisi.

Aikataulu edelleen avoin. Ehkä joulun jälkeen, ehkä vuonna 2010 tai sitten ei koskaan. Kommentteja!
josu
Sivuston ylläpitäjä

Uusi keskustelualue testattavana...

ViestiKirjoittaja josu » 16.8.2007 19:32

Asensin äskettäin uuden keskustelualueen testimielessä. Mikäli totean sen hyväksi ja tarkotukseen sopivaksi, se tulee käyttöön jonakin ajanhetkenä. Tällähetkellä ainakaan ei toimi tunnukset tuolla alueella.

Keskustelualue: http://www.kolkankavijat.fi/smf/
josu
Sivuston ylläpitäjä

Paluu Johtajiston virheet + ideat